Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2008

Eliptická galaxie NGC 1132

Uznání: NASA, ESA, M. West (ESO, Chile), and CXC / Penn. State / G. Garmire, et al.

NGC 1132 hladká galaxie, ale jak vznikla? Jako eliptická galaxie má NGC 1132 málo prachu a plynu a nedávno v ní vzniklo něco málo hvězd. Ačkoliv kupy galaxií obsahují mnoho eliptických galaxií, tak NGC 1132 je zdá být velkou, osamocenou galaxií v souhvězdí řeky (Eridanus). Astronomové zkoumali historii této složité koule s biliónem hvězd zobrazením NGC 1132 jak ve viditelném světle Hubblovým kosmickým dalekohledem, tak i v rentgenovém světle pomocí observatoře Chandra. Na tomto kompozitním snímku ve falešných barvách je viditelné světlo bílé, zatímco rentgenové světlo je modré a znamená přítomnost neobvykle horkého plynu. Rentgenové světlo také nejspíš sleduje výskyt temné hmoty. Jedna z nadějných hypotéz praví, že NGC 1132 je výsledkem série několika galaktických splynutí toho, co kdysi byla jedna malá skupina galaxií. NGC 1132 je přes 300 miliónů světelných let daleko, takže světlo, které vidíme ji opustilo ještě předtím, než Zemi obývali dinosauři. V dálce lze vidět hodně fascinujících galaxií pozadí.

Štítky: Temní hmota, Elliptical galaxy, NGC 1132