Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2004

NGC 4676: Když myš narazí

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Tyto dvě mocné galaxie roztahují jedna druhou. Jsou známé jako "Myši", protože mají dlouhé ocasy, každá z těchto spirálních galaxií pravděpodobně prošla kolem té druhé. Nejspíše se srazí zase a zase, až nakonec splynou. Dlouhé ohony vznikají díky poměrnému rozdílu mezi gravitační přítažlivostí na blízké a vzdálené části každé galaxie. Jelikož se jedná o velké vzdálenosti, tak ke kosmické interakci dochází zpomaleně, během stovek miliónů let. NGC 4676 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices) a jde asi o členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope kamerou Advanced Camera for Surveys, která je citlivější a má větší zorné pole, než předchozí Hubbleovy kamery. Zvýšená citlivost kamery se příznivě projevila v tom, že je snímek posetý také velmi vzdálenými galaxiemi.

Štítky: Galaxie ve srážce, NGC 4676, The Mice