Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2004

NGC 4676: Když myš narazí

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Tyto dvě mocné galaxie roztahují jedna druhou. Jsou známé jako "Myši", protože mají dlouhé ocasy, každá z těchto spirálních galaxií pravděpodobně prošla kolem té druhé. Nejspíše se srazí zase a zase, až nakonec splynou. Dlouhé ohony vznikají díky poměrnému rozdílu mezi gravitační přítažlivostí na blízké a vzdálené části každé galaxie. Jelikož se jedná o velké vzdálenosti, tak ke kosmické interakci dochází zpomaleně, během stovek miliónů let. NGC 4676 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices) a jde asi o členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope kamerou Advanced Camera for Surveys, která je citlivější a má větší zorné pole, než předchozí Hubbleovy kamery. Zvýšená citlivost kamery se příznivě projevila v tom, že je snímek posetý také velmi vzdálenými galaxiemi.

Štítky: Galaxie ve srážce, NGC 4676, The Mice

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.