Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2004

Venuše a chromosféra

Uznání a copyright: Stefan Seip

Tento fascinující a podrobný snímek Slunce pořídil ze Stuttgartu v Německu astronom Stefan Seip, když se těšil z přechodu Venuše 2004. Jeho teleskopický snímek, který ukazuje síť buněk a tmavých vláken proti slunečnímu disku se spikulemi a protuberancemi u slunečního okraje, byl pořízen přes filtr H-alfa. Tento filtr úzce propouští jenom červené světlo atomů vodíku a zvýrazňuje sluneční chromosféru - oblast sluneční atmosféry bezprostředně nad fotosférou, neboli nad normálně viditelným povrchem. Zdá se, jakoby tmavý kotouč Venuše imitoval obří sluneční skvrnu, která ale možná vypadá příliš kulatá. Ale na H-alfa snímcích jako je tento oblastem slunečních skvrn obvykle dominují jasné skvrny (zvané plages) ve sluneční chromosféře.

Štítky: Slunce, Sluneční skvrny, H alpha, Venus transit, Chromosphere