Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2003

Dvojnásobná eruptivní protuberance

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Velké sluneční protuberance, vynesené nad Slunce na smyčkách magnetických polí, se skládají z poměrně chladné, husté plazmy. Když se na ně díváme proti jasnému slunečnímu diksu, tak se jeví jako tmavé filamenty, přitom jsou ale tyto enormní magnetické struktury samy jasné, pokud je ovšem pozorujeme proti temnotě vesmíru, když nad slunečním okrajem tvoří oblouky. Tyto dvě sluneční protuberance, které se zvedají z jižní polokoule Slunce (dole) zachytila 21. března ve vzácném vizuálním zážitku v extrémním ultrafialovém světle kamera EIT na palubě vesmírné observatoře SOHO (SOlar and Heliospheric Observatory). Pro srovnání, pár plazmových smyček dosahuje nad Sluncem do výšky asi dvaceti průměrů planety Země. Tyto protuberance zjevně vyšlehly pryč ze slunečního povrchu během několika hodin a mohly být spojeny se vzplanutím a koronálním výtryskem hmoty.

Štítky: Slunce, Protuberance, Filament