Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2004

Venuše na okraji

Credit: D. Kiselman, et al. (Inst. for Solar Physics), Royal Swedish Academy of Sciences.

Když se 8. června během přechodu nacházela Venuše na okraji Slunce, zachytili astronomové tento vzrušující blízký pohled na jasný sluneční povrch a částečnou siluetu disku. Jemný oblouk slunečního světla lámajícího se ve Venušině atmosféře je též viditelný jako obrys planetárního okraje proti temnotě vesmíru výrazněný na tomto ostrém snímku. Oblouk je částí zářivého prstence nebo atmosférické koróny, která, když byla poprvé zaznamenána při přechodu planety v roce 1761, poskytla důkaz, že Venuše má atmosféru. Snímek byl zaznamenán za použití 1m Swedish Solar Telescope nacházejícího se na La Palma na Kanárských ostrovech. Za Institute for Solar Physics byli u dalekohledu Dan Kiselman, Goran Scharmer, Kai Langhans a Peter Dettori, zatímco autorem finálního snímku je Mats Lofdahl. Vynikající filmy přechodu - zahrnující i jeden s vynořující se korónou atmosféry Venuše - jsou k dispozici z Dutch Open Telescope, rovněž pozorujícího z La Palma.

Štítky: Slunce, Venus transit, Atmospheric aureole