Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2008

Mladé hvězdy v mračnu Rho Ophiuchi

Uznání: NASA JPL-Caltech, Harvard-Smithsonian CfA

Na tomto skvělém pohledu ze Spitzerova kosmického dalekohledu na infračervených vlnových délkách ve falešných barvách září kosmická prachová mračna a v nich ponořené nově zrozené hvězdy. Na snímku je jedna z nejbližších hvězdotvorných oblastí, část komplexu mračen Rho Ophiuchi ve vzdálenosti asi 400 světelných let u jižního okraji zcela jistě vyslovitelného souhvězdí Ophiuchus. V odhadované vzdálenosti tento pohled zabírá asi 5 světelných let. Nově zrozené hvězdy po svém vzniku ve velkém mračnu studeného molekulárního vodíku zahřívají okolní prach a vytvářejí infračervenou záři. Průzkum této oblasti v pronikavém infračerveném světle detekoval asi 300 vznikajících nebo už nově vzniklých hvězd, jejichž průměrný věk se odhaduje na zhruba 300 000 let, ve srovnání se stářím Slunce 5 miliard let jsou tedy extrémně mladé.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Rho ophiuchus cloud, Ldn 1688, Yso