Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2008

Střed IC 1805

Uznání a copyright: Keith Quattrocchi

Kosmická mračna v centrálních oblastech emisní mlhoviny IC 1805 vytvářejí fantastické tvary. Mračna opracovávají hvězdné větry a radiace hmotných horkých hvězd z mlhoviny nově zrozené hvězdokupy (aka Melotte 15). Tato hvězdokupa je stará pouhých 1.5 miliónu let a je vidět na tomto barvitém kousku oblohy vpravo spolu s temnými prachovými mračny, které proti zářícímu atomárnímu plynu tvoří siluety. Tento pohled se skládá z úzkopásmových a širokopásmových teleskopických snímků, zabírá asi 15 světelných let a jsou na něm emise vodíku v zelené barvě, síry v červené a kyslíku v modré barvě. Širší pole snímků ukazuje jednoduché obrysy IC 1805, které jí daly její populární jméno - mlhovina Srdce. IC 1805 se nachází asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic1805, Heart nebula, Melotte 15, Narrow-band