Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2008

Plyn a prach mlhoviny Laguna

Uznání a copyright: Fred Vanderhaven

Toto krásné kosmické mračno je populární zastávkou při toulkách dalekohledem souhvězdím Střelce (Sagittarius). Kosmický turista osmnáctého století Charles Messier katalogizoval tuto jasnou mlhovinu jako M8, zatímco současné astronomové znají mlhovinu Laguna jako aktivní hvězdnou porodnici vzdálenou asi 5000 světelných let u centra naší Galaxie Mléčná dráha. Na tomto pozoruhodném obrazu s odstraněnými obrazy hvězd, aby vynikly řady filamentů zářícího vodíku, tmavých prachových mračen a jasná turbulentní oblast přesýpací hodiny u středu snímku, lze vysledovat význačné podrobnosti. Tento barevný kompozitní pohled byl pořízen pod temnou oblohou nedaleko Sydney v Austrálii. Tento snímek v odhadované vzdálenosti Laguny zabírá asi 50 světelných let.

Štítky: M8, Lagoon Nebula, No stars