Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2008

Utváření NGC 6188

Uznání a copyright: John Ebersole

Jasně olemované, desítky světelných let dlouhé temné útvary tvoří svým způsobem křídla prašné NGC 6188. Tato emisní mlhovina se nachází u okraje jinak tmavého, velkého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara) ve vzdálenosti asi 4000 světelných let. Mladé hmotné hvězdy ze zanořené asociace Ara OB1 v této oblasti vznikly teprve před několika milióny let a jejich hvězdné větry a intenzivní ultrafialové záření pohání záři mlhoviny a utváří fantastické tvary. Toto nedávné vznikání hvězd nejspíše vyvolaly větry a výbuchy supernov z předešlých generací hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. Při tvorbě tohoto nádherného širokoúhlého snímku byla využita Hubblova paleta ve falešných barvách, která zobrazuje emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červených, zelených a modrých odstínech. V odhadované vzdálenosti NGC 6188 zabírá její obrázek asi 300 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno, OB association, Young stars, Ngc6188, Ngc6193

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.