Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2008

Utváření NGC 6188

Uznání a copyright: John Ebersole

Jasně olemované, desítky světelných let dlouhé temné útvary tvoří svým způsobem křídla prašné NGC 6188. Tato emisní mlhovina se nachází u okraje jinak tmavého, velkého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara) ve vzdálenosti asi 4000 světelných let. Mladé hmotné hvězdy ze zanořené asociace Ara OB1 v této oblasti vznikly teprve před několika milióny let a jejich hvězdné větry a intenzivní ultrafialové záření pohání záři mlhoviny a utváří fantastické tvary. Toto nedávné vznikání hvězd nejspíše vyvolaly větry a výbuchy supernov z předešlých generací hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. Při tvorbě tohoto nádherného širokoúhlého snímku byla využita Hubblova paleta ve falešných barvách, která zobrazuje emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červených, zelených a modrých odstínech. V odhadované vzdálenosti NGC 6188 zabírá její obrázek asi 300 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno, OB association, Young stars, Ngc6188, Ngc6193