Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2008

Obři z Omega Centauri

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Martha Boyer (Univ. Minnesota), et al.

Kulová hvězdokupa Omega Centauri je asi 15 000 světelných let daleko a má průměr asi 150 světelných let. Omega Cen napěchovaná asi 10 milióny hvězd je největší ze zhruba 200 známých kulových hvězdokup, které sídlí v halu naší Mléčné dráhy. Tento barevný obraz kombinuje snímek kupy ve viditelném světle v modrých odstínech s infračervenými údaji ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Spitzerovy údaje zahrnují snímky ve dvou infračervených pásmech, jedno je zobrazeno zeleně, druhé červeně. Obě infračervená pásma jsou citlivá na světlo z chladných obřích hvězd v kupě. Přidáním červené a zelené barvy dohromady dává žlutou, takže obři v kupě jsou vidět jako žluté skvrny. Červené skvrny na obrázku pochopitelně znamenají chladné obry, ovšem některé červené skvrny jsou vzdálené galaxie v pozadí. Hvězdy známé jako rudí obři představují určitý stupeň vývoje života hvězdy vyvinutého více, než naše Slunce, stupně, který Slunce dosáhne asi za 5 miliard let. V atmosféře chladných hvězd vznikají prachová zrna, která se nakonec podílejí na vznikání dalších hvězd a planet.

Štítky: Rudý obr, Infračervený, Kulová hvězdokupa, Omega Centauri, Ngc5139