Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2008

Spitzerova M101

Uznání: NASA, JPL-Caltech, K. Gordon (STScI) et al.

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jednou z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není jednou z nejmenších. Tato galaxie s rozměrem asi 170 000 světelných let je enormní, téměř dvakrát tak větší jako Mléčná dráha. M101 byla jednou z těch původních spirálních mlhovin, pozorovanou velkým dalekohledem 19. století lorda Rosseho Leviathan v Parsontownu. Tento pohled 21. století pořízený na infračervených vlnových délkách Spitzerovým kosmickým dalekohledem ukazuje světlo hvězd v modrých odstínech, zatímco prachová mračna galaxií jsou červená. Astronomové při zkoumání prachových útvarů na vnějším okraji galaxie zjistili, že organické molekuly které jsou jinak v celé M101, zde chybí. Organické molekuly, které sledují Spitzerovy přístroje se nazývají polycyklické aromatické uhlovodíky (polycyclic aromatic hydrocarbons - PAHs). Tyto sloučeniny jsou běžnou složkou prachu v Mléčné dráze a na planetě Zemi se nacházejí v sazích. Energetické světlo z hvězdotvorných oblastí na vnějších okrajích M101 nejspíše PAH zničilo. Galaxie M101 je též známa jako Větrník a nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Infračervený, M101, Spitzer, Pinwheel, Ngc 5457, Lord rosse