Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červenec 2008

Když se srazí bouřky

Uznání: NASA, ESA, Amy Simon-Miller (Goddard Space Flight Center), N. Chanover (NMSU), G. Orton (JPL)

Tyto podrobné snímky z Hubblova kosmického dalekohledu ukazují Jupiterovův starý vířící bouřkový systém známý jako Velká rudá skvrna. Snímky ale také sledují postup dvou novějších bouřkových systémů, u kterých se vyvinul podobný odstín červené: menší "rudá skvrna junior" a ještě menší "dětská rudá skvrna". Vznik rudé skvrny junior byl zpozorován v roce 2006, zatímco menší skvrna byla identifikována dříve v tomto roce. Pro představu měřítka: Velká rudá skvrna má zhruba dvojnásobný průměr planety Země. Skvrny se vůči Velké rudé skvrně pohybují horizontálně zleva doprava, přičemž Rudá skvrna junior zřetelně prošla pod větší bouří, ale ta menší byla vtažena dovnitř. Objevila se sice zase vpravo, ale protažená a téměř bezbarvá, na snímku z 8.července na ni ukazuje šipka. Očekává se, že tato dětská rudá skvrna bude zase vtažena zpátky, splyne a stane se součástí obřího bouřkového systému.

Štítky: Jupiter, Velká rudá skvrna, Bouře, Red spot, Grs