Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červenec 2008

IC 4406: Zdánlivě čtvercová mlhovina

Uznání: C. R. O'Dell (Vanderbilt U.) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Jak může kulatá hvězda vytvořit čtvercovou mlhovinu? Tato záhada vyplynula na světlo při studiu planetárních mlhovin jako je IC 4406. Důkazy poukazují na to, že IC 4406 je asi dutý válec a její čtveratý vzhled je výsledkem naší polohy, kdy se na válec díváme ze strany. Pokud bychom se na IC 4406 dívali shora, tak by se její vzhled podobal Prstencové mlhovině. Tento snímek v reprezentativních barvách se skládá ze snímků pořízených Hubblovým kosmickým dalekohledem v letech 2001 a 2002. Z konců válce plyne ven horký plyn, zatímco ohraničující stěny protkávají vlákna temného prachu a molekulárního plynu. Ve středu planetární mlhoviny se nachází hvězda, která může za tuto mezihvězdnou skulpturu. Za několik miliónů let ale z IC 4406 zůstane jenom slábnoucí bílý trpaslík.

Štítky: Planetární mlhovina, IC 4406, Square