Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2008

SDSSJ1430: Galaktický Einsteinův prstenec

Uznání: A. Bolton (UH/IfA) for SLACS and NASA/ESA

Co je velké a modré, že dokáže obalit celou galaxii? Přelud gravitační čočky. Na snímku nahoře vlevo gravitace normální bílé galaxie gravitačně zbortila světlo z mnohem vzdálenější modré galaxie. Normálně by takový ohyb světla vyústil do dvou jednotlivých obrazů vzdálené galaxie, ale v tomto případě je uspořádání čočky tak precizní, že obraz galaxie v pozadí je zborcen do téměř úplného prstence. Jelikož takový efekt čočky do jistých podrobností předpověděl před více jak 70 lety Albert Einstein, tak se prstencům jako je je SDSSJ1430 říká Einsteinovy prstence. SDSSJ1430 byl objeven při pozorovací kampani SLACS (Sloan Lens Advanced Camera for Surveys), což je pozorovací program, který zkoumá kandidáty na gravitační čočky nalezené při přehlídce SDSS (Sloan Digital Sky Survey) za pomoci kamery ACS Hubblova kosmického dalekohledu. Silné gravitační čočky jako je SDSSJ1440 jsou více než jenom zvláštností, jejich vícenásobné části astronomům umožňují určit hmotnost a obsah temné hmoty galaxií popředí čočky. Na základě těchto zjištění údaje ze SLACS nyní například ukazují, že podíl temné hmoty narůstá s celkovou hmotností galaxií. Vložené obrázky vpravo odshora dolů ukazují počítačem rekonstruhované obrazy toho, jak opravdu vypadá modrá galaxie v pozadí, jak vypadá bílá galaxie v popředí a jen modré světlo z galaxie v pozadí prošlé čočkou.

Štítky: Gravitační čočky, SDSSJ1430, Einstein ring