Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2002

Příliš blízko černé díry

Uznání a copyright: Robert Nemiroff (MTU)

Co byste uviděli, kdyby jste přišli až úplně k černé díře? Nahoře jsou dva počítačově generované obrázky, které zdůrazňují, jak podivně by věci vypadaly. Vlevo je normální hvězdné pole se souhvězdím Orion. Všimněte si tří hvězd s téměř stejnou jasností, které tvoří pás Oriona. Vpravo je stejné hvězdné pole, ale tentokrát s černou dírou superponovanou do středu pole. Černá díra má tak silnou gravitaci, že se světlo zcela zřetelně vůči ní ohýbá a tak způsobuje velmi neobvyklé vizuální distorze. Na deformovaném políčku má každá hvězda z normálního políčka přinejmenším dva jasné obrazy, každý na opačné straně černé díry. Ve skutečnosti můžete v blízkosti černé díry vidět celou oblohu, světlo z každého směru se ohýbá dokola a přichází zpět k vám. O černých dírách se předpokládá, že jsou nejhustším stavem hmoty. Existuje nepřímý důkaz jejich přítomnosti ve podvojných hvězdných soustavách a ve středech kulových hvězdokup, galaxií a kvazarů.

Štítky: Černá díra, Animation