Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2002

Příliš blízko černé díry

Uznání a copyright: Robert Nemiroff (MTU)

Co byste uviděli, kdyby jste přišli až úplně k černé díře? Nahoře jsou dva počítačově generované obrázky, které zdůrazňují, jak podivně by věci vypadaly. Vlevo je normální hvězdné pole se souhvězdím Orion. Všimněte si tří hvězd s téměř stejnou jasností, které tvoří pás Oriona. Vpravo je stejné hvězdné pole, ale tentokrát s černou dírou superponovanou do středu pole. Černá díra má tak silnou gravitaci, že se světlo zcela zřetelně vůči ní ohýbá a tak způsobuje velmi neobvyklé vizuální distorze. Na deformovaném políčku má každá hvězda z normálního políčka přinejmenším dva jasné obrazy, každý na opačné straně černé díry. Ve skutečnosti můžete v blízkosti černé díry vidět celou oblohu, světlo z každého směru se ohýbá dokola a přichází zpět k vám. O černých dírách se předpokládá, že jsou nejhustším stavem hmoty. Existuje nepřímý důkaz jejich přítomnosti ve podvojných hvězdných soustavách a ve středech kulových hvězdokup, galaxií a kvazarů.

Štítky: Černá díra, Animation

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.