Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2002

Hoagův objekt: Podivná prstencová galaxie

Uznání: R. Lucas (STScI/AURA), Hubble Heritage Team, NASA

Je to jedna nebo dvě galaxie? Tato otázka vyvstala na světlo v roce 1950, když astronom Art Hoag náhodou přišel na tento neobvyklý extragalaktický objekt. Vně je prstenec, kde převažují jasné modré hvězdy, zatímco poblíž středu se nachází klubko daleko více červených hvězd, které jsou pravděpodobně mnohem starší. Mezi nimi mezera, která vypadá skoro úplně tmavá. Jak vznikl Hoagův objekt zůstává neznámé, i když nyní byly identifikovány podobné objekty, kolektivně označované jako prstencové galaxie. Mezi hypotézy o původu patří srážka galaxií před milióny let a poruchové gravitační působení od jádra neobvyklého tvaru. Fotografie nahoře, kterou v červnu 2001 pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope, vykazuje nevídané podrobnosti Hoagova objektu a může vést k jeho lepšímu pochopení. Hoagův objekt zabírá asi 100 000 světelných let a nachází se asi 600 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Hada (Serpens). V mezeře (na jedničce pomyslných hodin) je náhodou viditelná ještě další prstencová galaxie, která asi leží ve velké vzdálenosti.

Štítky: Prstencová galaxie, Hoag's Object