Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. srpen 2004

Obří kupa ohýbá a dělí obrazy

Uznání: W. N. Colley (U. Virgina & E. Turner (Princeton), J.A. Tyson (UC Davis), HST, NASA

Co je to za podivné modré objekty? Mnohé z nich jsou obrazy jediné, neobvyklé, korálkovité, modré, prstencovité galaxie, která se zrovna promítá za obří kupu galaxií. Kupa galaxií se zde jeví žlutá a spolu s temnou hmotou kupy působí jako gravitační čočka. Gravitační čočka dokáže vytvořit několik obrazů z galaxie v pozadí podobně jako lze při pohledu na vzdálenou pouliční lampu skrze sklenici vína spatřit mnoho bodů světla. Charakteristický tvar této galaxie v pozadí, která pravděpodobně právě vzniká, astronomům umožnil odvodit, že má separátní obrazy v polohách 4, 8, 9 a 10 o'hodin s pomyslnými hodinami ve středu kupy. Je dokonce možné, že modrá skvrnka hned vlevo od středu je další obraz! Tato skvělá fotografie z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope byla pořízena v říjnu 1994.

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou