Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2006

M57: Prstencová mlhovina

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI / AURA), NASA

Vypadalo to jako prsten na obloze. Před několika sty léty si astronomové povšimli mlhoviny velice neobvyklého tvaru. Nyní je známa jako M57 nebo NGC 6720, ale více je toto mračno plynu známo jako Prstencová mlhovina. Nyní se už ví, že jde o planetární mlhovinu, mračno plynu, které je emitováno na konci života Slunci podobné hvězdy. Jako jedna z nejjasnějších planetárních mlhovin na obloze je Prstencová mlhovina vidět i malými dalekohledy v souhvězdí Lyra. Prstencová mlhovina se nachází asi 4000 světelných let daleko a zhruba měří 500 krát více jako je průměr naší sluneční soustavy. Na tomto nedávném snímku pořízeném Hubblovým kosmickým dalekohledem jsou daleko od středové hvězdy vidět prachová vlákna a globule. To pomáhá stanovit, že Prstencová mlhovina není sférická (kulovitá), ale cylindrická(válcovitá).

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57

Venuše v plejádách

Venuše těsně vedle Plejád.