Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2010

Plynové a sněhové výtrysky z komety Hartley 2

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UMD, EPOXI Mission

U komety Hartley 2 byly objeveny neobvyklé výtrysky. Kosmická sonda EPOXI při svém průletu kolem komety tento měsíc zobrazila tyto výtrysky do bezprecedentních podrobností. Na snímku nahoře vystřelují Sluncem ozařované výtrysky z dvoukilometrového rozpadajícího se ledovce, který obíhá Slunce mezi Zemí a Jupiterem. Kometa Hartley 2 se stala aktivní nedávno, jak se přiblížila ke Slunci a sluneční světlo ji zahřálo. Předběžné anylýzy snímků jako je tento ukazují, že hladké oblasti kolem středu jsou porézní a uniká z nich přímo do vesmíru zmrzlá vodní pára. Drsné oblasti ovšem nečekaně vystřelují výtrysky oxidu uhličitého, které z jádra vyvrhují načechrané sněhové koule, některé velké jako basketbalové míče. Mnoho z těch teček jsou zřejmě koule sněhu. Studium těchto neobvyklých výtrysků bude pokračovat a může přispět k poznání, jak se komety a asteroidy v ranném období Sluneční soustavy utvářely. Kometa Hartley 2 se pomalu odpařuje a během příštích 1000 let se může zcela rozpadnout.

Štítky: Carbon dioxide, Comet hartley 2, Snowballs

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci