Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2010

Plynové a sněhové výtrysky z komety Hartley 2

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UMD, EPOXI Mission

U komety Hartley 2 byly objeveny neobvyklé výtrysky. Kosmická sonda EPOXI při svém průletu kolem komety tento měsíc zobrazila tyto výtrysky do bezprecedentních podrobností. Na snímku nahoře vystřelují Sluncem ozařované výtrysky z dvoukilometrového rozpadajícího se ledovce, který obíhá Slunce mezi Zemí a Jupiterem. Kometa Hartley 2 se stala aktivní nedávno, jak se přiblížila ke Slunci a sluneční světlo ji zahřálo. Předběžné anylýzy snímků jako je tento ukazují, že hladké oblasti kolem středu jsou porézní a uniká z nich přímo do vesmíru zmrzlá vodní pára. Drsné oblasti ovšem nečekaně vystřelují výtrysky oxidu uhličitého, které z jádra vyvrhují načechrané sněhové koule, některé velké jako basketbalové míče. Mnoho z těch teček jsou zřejmě koule sněhu. Studium těchto neobvyklých výtrysků bude pokračovat a může přispět k poznání, jak se komety a asteroidy v ranném období Sluneční soustavy utvářely. Kometa Hartley 2 se pomalu odpařuje a během příštích 1000 let se může zcela rozpadnout.

Štítky: Carbon dioxide, Comet hartley 2, Snowballs