Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. leden 2011

Ohňostrojová galaxie NGC 6946

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Oslavujte Nový rok s Ohňostrojovou galaxií! Velká a krásná spirální galaxie NGC 6949 se nachází jen 10 miliónů světelných let daleko za závojem prachu a hvězd souhvězdí Kefeus. Z naší polohy v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Na tomto barevném kosmickém portrétu se barva galaxie mění od žlutého světla starých hvězd v jádru až k modrým mladým hvězdokupám a červeným líhním hvězd podél uvolněných a roztrhaných spirálních ramen. NGC 6946 je v infračerveném světle jasná a bohatá na plyn a prach a vykazuje překotnou tvorbu hvězd. Tato nedaleká galaxie o velikosti asi 40 000 světelných let dostala přiléhavý název Ohňostrojová galaxie. V posledních 100 letech bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším 9 supernov, smrtících explozí hmotných hvězd. Pro srovnání, v Mléčné dráze se vyskytne asi jedna supernova za století.

Štítky: Supernova, Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on