Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. leden 2011

Ohňostrojová galaxie NGC 6946

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Oslavujte Nový rok s Ohňostrojovou galaxií! Velká a krásná spirální galaxie NGC 6949 se nachází jen 10 miliónů světelných let daleko za závojem prachu a hvězd souhvězdí Kefeus. Z naší polohy v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Na tomto barevném kosmickém portrétu se barva galaxie mění od žlutého světla starých hvězd v jádru až k modrým mladým hvězdokupám a červeným líhním hvězd podél uvolněných a roztrhaných spirálních ramen. NGC 6946 je v infračerveném světle jasná a bohatá na plyn a prach a vykazuje překotnou tvorbu hvězd. Tato nedaleká galaxie o velikosti asi 40 000 světelných let dostala přiléhavý název Ohňostrojová galaxie. V posledních 100 letech bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším 9 supernov, smrtících explozí hmotných hvězd. Pro srovnání, v Mléčné dráze se vyskytne asi jedna supernova za století.

Štítky: Supernova, Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.