Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2006

Čtyři zbytky supernovy

Uznání: NASA, CXC, SAO

Tyto čtyři panely ukazují rentgenové snímky rozpínajícího se kosmického mračna o průměru desítek světelných let v blízké galaxii Velké Magellanovo mračno. Zbytky supernovy (supernova remnants - SNR) jsou důsledkem dvou typů hvězdných explozí a jsou uspořádány podle zdánlivého stáří, neboli doby, kdy světlo z původní exploze dosáhlo Zemi. Počínaje vpravo nahoře jsou ve směru hodinových ručiček zbytky o stáří 600, 1500, 10000 a 13000 let. První tři jsou následky explozí typu Ia, tedy destrukce bílého trpaslíka termonukleárním výbuchem hmoty nashromážděné od doprovodné hvězdy. Čtvrtá (vlevo dole) je explozí typu II vyvolanou závěrečným kolapsem jádra hmotné hvězdy. Ve středu se nachází zbytek po zkolabovaném jádru, neutronová hvězda.

Štítky: Supernova, Chandra, Rentgenový, Supernova remnants, Type Ia, Type II