Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2006

IC 443: Zbytek supernovy a neutronová hvězda

Uznání: Chandra X-ray: NASA/CXC/B.Gaensler et al; ROSAT X-ray: NASA/ROSAT/Asaoka & Aschenbach;
Radio Wide: NRC/DRAO/D.Leahy; Radio Detail: NRAO/VLA; Optical: DSS

IC 443 je typickým pozůstatkem hvězdné exploze, konečného zániku hmotné hvězdy. Na tomto kompozitním obrázku je ve falešných barvách vidět pozůstatek supernovy, který stále září přes celé spektrum, od rádiových (modrá), přes optické (červená) až po rentgenové (zelená) energie a to přestože světlo z hvězdné exploze, která tento rozpínající se kosmický mrak vytvořila, poprvé dosáhlo planety Země před několika tisíci lety. Zvlášní na IC 443 je zřetelný pohyb její husté neutronové hvězdy, zhrouceného zbytku jádra hvězdy. Vložený obrázek ukazuje stopu vytvořenou neutronovou hvězdou, která uhání horkým plynem, ale tento směr není srovnaný se směrem do středu zdánlivého zbytku. Tato nesrovnalost naznačuje, že místo výbuchu bylo od středu buď odsazeno, nebo že brázdu ovlivnil rychle se pohybující plyn v mlhovině. Širokoúhlý pohled na IC 443, která je též známa jako mlhovina Medúza zabírá asi 65 světelných let při odhadované vzdálenosti zbytku supernovy 5000 světelných let.

Štítky: Zbytek supernovy, Neutronová hvězda, Ic443, J0617