Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2006

Gama Země

Uznání: Dirk Petry (GLAST Science Support Center), EUD, EGRET, NASA

Pixelovitá planeta nahoře je ve skutečnosti naše vlastní Země, tak jak je vidět v gama paprscích - v nejenergetičtějším světle. Gama záření použité k vytvoření tohoto pohledu má energii přes 35 miliónů elektronvoltů (MeV) ve srovnání se sotva dvěma elektrovolty (eV) u typického fotonu viditelného světla. Gama záře Země je opravdu velice slabá a tento obrázek vzniknul sloučením údajů během sedmi let expozice v průběhu života Comptonovy gama observatoře, která pracovala na oběžné dráze kolem Země od roku 1991 do roku 2000. Obrázek je nejjasnější u okraje a nejslabší ve středu a tak naznačuje, že gama paprsky přicházejí z vysoké atmosféry Země. Gama paprsky se vytvářejí ve vysoké atmosféře Země při interakci s vesmírným vysokoenergetickým kosmickým zářením při odstínění škodlivé radiace od povrchu. Astronomové musí dobře porozumět gama záři Země, jelikož ta může interferovat s pozorováními kosmických zdrojů gama záření jako jsou pulsary, zbytky supernov a vzdálené aktivní galaxie poháněné superhmotnými černými děrami.

Štítky: Gama záření, Země, Compton gamma ray observatory, Egret