Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2006

Gama Měsíc

Uznání: Dave Thompson (NASA/GSFC) et al., EGRET, Compton Observatory, NASA

Pokud byste mohli vidět gama paprsky - fotony s více jak miliónkrát větší energií jak viditelné světlo, tak by se Měsíc jevil jasnější než Slunce! Toto překvapivé zjištění demonstruje tento snímek Měsíce dalekohledem EGRET (Energetic Gamma Ray Experiment Telescope) na palubě Comptonovy gama observatoře NASA, která byla na oběžné dráze od dubna 1991 do června 2000. Ani EGRET, tehdy necitlivější přístroj svého druhu, nemohl v gama paprscích vidět tiché Slunce, které je v gama paprscích extrémně slabé. Takže proč je Měsíc jasný? Nechráněný lunární povrch trvale bombardují vysokoenergetické nabité částice známé jako kosmické záření a tak generují gama fotony. Gama vidění EGRETu nebylo ostré natolik, aby bylo možno rozlišit měsíční disk nebo dokonce povrchové útvary, ale jeho citlivost odhaluje měsíční indukované gama záření. Doposud jedinečný snímek vznikl z osmi expozic pořízených v letech 1991-1994 a pokrývá zhruba 40 stupňů široké pole s intenzitou gama záření vyjádřenou ve falešných barvách.

Štítky: Měsíc, Gama záření, Kosmické paprsky, Egret