Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. březen 2005

Země v gama paprscích

Uznání: Dirk Petry (GLAST Science Support Center), EUD, EGRET, NASA

Ta pixelovitá planeta nahoře je ve skutečnosti naše vlastní planeta Země, tak jak je vidět v gama záření, nejenergetičtější formě světla. Gama paprsky použité pro konstrukci tohoto pohledu obsahují energii přes 35 miliónů elektronvoltů (MeV), zatímco typický foton viditelného světla má sotva dva elektronvolty (eV). Zemská gama zář je velice slabá a tak byl tento obraz vytvořen kombinací údajů za sedm let expozice během života Comptonovy gama observatoře, která pracovala na oběžné dráze Země od roku 1991 do roku 2000. Obrázek ukazuje Zemi nejjasnější na okraji a nejtmavší ve středu, což naznačuje, že gama paprsky pocházejí z vysoké atmosféry Země. Gama paprsky jsou vytvářeny při interakci atmosféry s vysokoenergetickým kosmickým zářením z vesmíru a atmosféra tak chrání zemský povrch před ničivou radiací. Astronomové potřebují dobře porozumět zemské gama záři, jelikož ta interferuje s pozorováními kosmických zdrojů záření gama jako jsou pulsary, zbytky supernov a vzdálené aktivní galaxie poháněné superhmotnými černými děrami.

Štítky: Gama záření, Země, Compton gamma ray observatory, Egret