Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2005

Ultrasvítivé rentgenové zdroje(ULX) v M74

Uznání: X-ray; J. Liu (U.Mich.) et al., CXC, NASA - Optical; T. Boroson (NOAO), AURA, NOAO, NSF

V optickém vzhledu je M74 téměř dokonalou, zepředu viděnou spirální galaxií, která se nachází ve vzdálenosti asi 30 miliónů světelných let v souhvězdí Ryb (Pisces). Červené skvrnky, které jsou vidět na tomto kompozitním obrázku, jsou ultrasvítivé rentgenové zdroje (ultraluminous x-ray sources - ULXs), které zmapovala rentgenová observatoř Chandra. ULX se tak nazývají proto, protože opravdu vyzařují 10 krát až 1000 krát více rentgenové energie jak "obyčejné" rentgenové dvojhvězdy, které hostí neutronovou hvězdu nebo hmotu hvězdy v černé díře. Ukazuje se, že při pozorování těchto ULX zdrojů se mění jejich rentgenová jasnost s periodou asi 2 hodin, takže astronomové z toho vyvozují, že ULX zdroje by mohly být černými děrami o střední hmotnosti, tedy černými děrami s hmotou zhruba 10 000 krát větší jak Slunce, ale pořád mnohem menší jak černé díry s hmotností miliónů sluncí, které se ukrývají v centrech velkých spirálních galaxií. Jak se zde tyto střední černé díry octly? Jeden ze zajímavých návrhů je, že se jedná pozůstatky jader menších galaxií, které se se spirální galaxií M74 sloučily.

Štítky: Spirální galaxie, Rentgenový, Černá díra, M74