Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2005

Srpky Titanu a Dione

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Jaké by to bylo, vidět na obloze více měsíců? Taková obloha je nad Saturnem. Pokud se měsíce jeví blízko sebe, tak ukazují podobné fáze. Minulý měsíc zachytila automatická kosmická sonda Cassini, která nyní obíhá kolem Saturna, pohled na dva nejslavnější měsíce Saturna ve fázi srpku. Titan vlevo dole je jedním z největších měsíců ve sluneční soustavě a je ustavičně zahalen mraky. Na Titanu nedávno přistála sonda Huygens a lidstvu tak zprostředkovala první pohled na jeho neobvyklý povrch. Dione vpravo nahoře má menší jak čtvrtinový průměr Titanu a nemá žádnou významnou atmosféru. Přesto, že se Dione jeví menší, tak v okamžiku pořízení snímku nahoře byl jenom v poloviční vzdálenosti k Titanu.

Štítky: Cassini, Titan, Dione

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce