Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2004

Zbytek po supernově v gama paprscích

Uznání: HESS Collaboration - image courtesy Werner Hofmann (MPI)

Gama paprsky jsou nejenergetičtější formou světla. S energií až miliardkrát větší jak u obyčejných "lékařských" rentgenových paprsků mohou snadno pronikat čočkami i zrcadly dalekohledů a tak je velmi obtížné vytvořit gama obrazy kosmických zdrojů. Přesto ale soustava velkých dalekohledů navržených pro detekci atmosférických záblesků vyvolaných gama paprsky - HESS (High Energy Stereoscopic System) vytvořila tento historický, rozlišený obraz zbytku supernovy v extrémních gama energiích. Astronomové si povšimli, že první gama pohled na expandující mračno hvězdných trosek je zřetelně podobný rentgenovým obrazům a přesvědčivě podporuje myšlenku, že tato místa silných rázových vln jsou také zdroji kosmického záření v naší galaxii. Intenzita gama záření je na obrázku barevně kódována, tmavé obrysové čáry sledují rentgenové úrovně emise z objektu. V odhadované vzdálenosti 3000 světelných let zbytek po supernově měří asi 50 světelných let a nachází se poblíž galaktické roviny.

Štítky: Zbytek supernovy, Cosmic ray, Gamma ray, HESS