Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2002

Gama dalekohled HESS

Uznání: The HESS Collaboration

Většina čočkových a zrcadlových pozemských dalekohledů chrání životadárná, ochranná atmosféra Země, která rozmazává obrazy a rozptyluje a pohlcuje světlo. Zato tento dalekohled, postavený k detekci extrémního záření gama, fotonů s energií více jak 100 miliardkrát větší jak u viditelného světla, ke svému provozu atmosféru naopak potřebuje. Jak gama paprsky dopadají do horní atmosféry, tak vytvářejí spršky vysokoenergetických částic. Dalekohled vybavený rychlou kamerou zdobí 382 samostatných zrcadel o průměru 60 centimetrů. Podrobně zaznamenává krátké záblesky optického světla, které se nazývá čerenkovovo záření a které vytvářejí spršky částic ve vzduchu. Zde zobrazený dalekohled byl uveden tento týden do provozu a předpokládá se, že byde pracovat jako součást vysokoenergetického stereoskopického systému HESS (High Energy Stereoscopic System), který se buduje v Namibii. V úvodní fázi se bude HESS skládat ze čtyř dalekohledů, které budou pracovat synchronně, aby tak poskytly stereoskopické pohledy na vzdušné spršky částic a daly je do souvislosti s energiemi a směry přicházejících kosmických gama paprsků.

Štítky: Dalekohled, Gamma ray, Air shower, Cherenkov