Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2005

Kompozitní Krab

Credit: J. Hester (ASU) et al., CXC, HST, NASA

Krabí pulsar je magnetizovaná neutronová hvězda o velikosti města, která se otáčí 30 krát za sekundu a nachází se ve středu tohoto kompozitního snímku vnitřní oblasti dobře známé Krabí mlhoviny. Skvělý obrázek kombinuje optické údaje (červená) z dalekohledu Hubble Space Telescope s rentgenovými údaji (modrá) z observatoře Chandra, které jsou též použité v populárních filmech Krabího pulsaru. Pulsar pohání jako kosmické dynamo rentgenovou a optickou emisi mlhoviny a to urychlováním nabitých částic a vytvářením tajemných zářivých rentgenových výtrysků. Prstenovité struktury jsou oblasti, které vyzařují rentgenové světlo, kde vysokoenergetické částice narážejí do materiálu mlhoviny. Nejvnitřnější prstenec má průměr asi jeden světelný rok. Při hmotnosti větší než Slunce a hustotě atomového jádra je rotující pulsar je zhrouceným jádrem hmotné hvězdy, která explodovala, zatímco mlhovina je rozpínajícím se zbytkem vnějších vrstev hvězdy. Exploze supernovy byla vidět v roce 1054.

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Krabí mlhovina, Pulsar, Neutronová hvězda, Optical