Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2006

Roj

Uznání: M. P. Muno (UCLA) et al., CXC, NASA

Jak se říká skupině černých děr ... hejno, stádo, roj? Při sledování oblastí kolem středu naší Galaxie astronomové opravdu našli důkazy překvapivého počtu proměnných rentgenových zdrojů, pravděpodobně černých děr nebo neutronových hvězd v podvojných soustavách, jak se rojí kolem centrální superhmotné černé díry v naší vlastní Mléčné dráze. Observatoř Chandra kombinovala rentgenová obrazová data ze svého vlastního pozorovacího programu, jak je vidět nahoře, se čtyřmi zakroužkovanými proměnnými zdroji označenými A až D. Přestože čtyři zdroje ještě možná netvoří roj, tak se všechny zdroje nacházejí pouhé tři světelné roky od centrální superhmotné černé díry známé jako Sgr A* (jasný zdroj hned nad C). Z jejich detekce vyplývá přítomnost mnohem větší koncentrace soustav s černými děrami. Předpokládá se, že opakované interakce s jinými hvězdami způsobují, že soustavy černých děr se po spirále blíží do oblasti galaktického centra.

Štítky: Galaktický střed, Černá díra, X-ray binary, Sgr a*