Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2011

NGC 1499: Mlhovina Kalifornie

Uznání a copyright: Markus Noller (Deep Sky Images)

Co dělá Kalifornie ve vesmíru? Vznáší se v rameni Orionu spirální galaxie Mléčné dráhy, jelikož tento kosmický mrak náhodou svými obrysy připomíná Kalifornii na západním pobřeží Spojených Států. V Orionově rameni Mléčné dráhy leží také naše Slunce, pouze asi 1 500 světelných let od mlhoviny Kalifornie. Tato klasická emisní mlhovina je též známa jako NGC 1499 a je asi 100 světelných let dlouhá. Výrazná záře mlhoviny Kalifornie známá z mnoha snímků je červené světlo charakteristické pro vodíkové atomy, které se rekombinují s dlouho ztracenými elektrony, které byly odtrženy (ionizací) energetickým světlem hvězd. Ovšem na snímku nahoře je vodík zbarven zeleně, křemík je mapován do červené a kyslík do modré barvy. Hvězdou, která nejspíše poskytuje energetické světlo, které ionizuje většinu plynu mlhoviny, je jasná, horká, modravá Xi Persei, těsně za pravým okrajem snímku. Mlhovina Kalifornie je obvyklým cílem astrofotografů a na tmavé obloze ji lze spatřit dalekohledem s širším zorným polem v souhvězdí Persea, ne zas tak daleko od Plejád.

Štítky: Emisní mlhovina, California nebula, NGC 1499