Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2011

Východní moře

Uznání: NASA / GSFC / Arizona State Univ. / Lunar Reconnaissance Orbiter

Mare Orientale vypadá jako terč a je jedním z nejvýraznějších velkých lunárních útvarů. Nachází se na nejzápadnějším okraji Měsíce a z pozemské perspektivy je naneštěstí obtížné ho uvidět. Mozaika ze snímků z širokoúhlé kamery družice Lunar Reconnaissance Orbiter tohoto impaktního bazénu s násobnými prstenci kolem ukazuje složité podrobnosti (mozaika s plným rozlišením). Lávou částečně zaplavené Mare Orientale je staré přes 3 miliardy let, měří přes 600 mil (950 kilometrů) a vzniklo dopadem objektu velikosti asteroidu. Srážka vyvolala v lunární kůře vlny, jejichž výsledkem jsou soustředné kruhové útvary. I když se to současníkům kosmické éry, kteří znají Měsíc jako svět bez vody a vzduchu, může zdát trochu ironické, tak ploché lunární oblasti se nazývají mare (množné číslo maria), latinsky moře, protože si astronomové kdysi myslili, že tyto oblasti mohou být moři.

Štítky: Měsíc, Mare, Impact basin, Orientale, Lunar reconnaissance orbiter