Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2011

Panoráma Marsu z Phoenixu

Uznání: Phoenix Mission Team, NASA, JPL-Caltech, U. Arizona

Co byste uviděli, pokud byste stáli na Marsu? Kosmická sonda Phoenix, která na Marsu přistála v roce 2008, takové nádherné panoráma zaznamenala. Snímek nahoře je digitální kombinací více než 100 snímků z kamery kolem dokola plně vytížené labolatoře. Když zarolujete doprava, tak uvidíte zbytek panoramatického obrazu. Na snímku jsou v popředí vidět kruhové sluneční panely, různé přístroje Phoenixu, rezem zabarvené horniny, příkop vykopaný Phoenixem k výzkumu chemického složení Marsu, rozsáhlá rovina půdy a půdou pokrytý led a prachem zbarvená atmosféra Marsu v dálce. Phoenix přistál daleko na severu Marsu a využil svojí důmyslné laboratoře k hledání známek, zda zde mohl v minulosti být život. Analýzy půdy potvrdily přítomnost ledu a poskytly nečekané důkazy chloristanů. Zda se mohl život na Marsu vyvíjet na základě chloristanů je stále předmětem výzkumu.

Štítky: Mars, Panorama, Phoenix

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka