Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2011

Stopy kosmických lodí nad Koloradem

Uznání a copyright: Robert Arn

Už jste někdy viděli "hvězdu" pomalu plující nad hlavou, ale nevěděli jste co to je? A když to někdy ukážete svým přátelům nebo rodině, tak ti jen pokrčí rameny. To, co vídáte jsou nejspíše družice na nízké oběžné dráze Země, které odrážejí sluneční světlo při jejich oběhu kolem Země jednou za asi 90 minut. Dvě jasné kosmické lodi jsou Mezinárodní kosmická stanice (ISS) a, pokud je nahoře, tak raketoplán. Jak se mění relativní orientace, tak se může měnit jasnost odraženého světla, někdy velice náhle. Dalšími jasnými pohybujícími se objekty jsou komunikační družice Iridium, které mohou vykazovat záblesky, kdy se po několik sekund jeví mnohem jasnější, než kterýkoliv jiný objekt na obloze. Na snímku nahoře jsou dva jasné světelné body, které se minulý týden těsně po západu pohybovaly po obloze vzdálené jen několik stupňů nad státním parkem Lory v Koloradu v USA. Těmi světly byly ISS a raketoplán Discovery, který se pár hodin před tím odpojil od ISS. Po digitálním spojení mnoha expozic a vzhledem k širokoúhlé perspektivě pár nahoře vypadá jako steaky před bodovými hvězdami. Dnes existují webové stránky, které vám pomohou identifikovat neznámé objekty a dokonce i předpovědět průlety ISS viditelné z vašeho místa.

Štítky: ISS, Colorado, Streaks, Mouse over