Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2007

Tajemné čáry nad Tureckem

Uznání a copyright: Tunc Tezel

Co jsou zač? Pět čar u spodku snímku nahoře, který byl pořízen tuto neděli poblíž Ankary v Turecku, by bylo možné na první pohled určit jako meteory z roje Perseid, který právě tu noc vrcholil. Proti všemu očekávání ale tyto čáry zpátky nesměřují do radiantu Perseid v souhvězdí Perseus. Jejich původ je proto poněkud nejasný. Snímek nahoře měl expoziční dobu 40 minut. Mezi další na obloze viditelné útvary patří souhvězdí Orion a hvězdokupa Plejády. Podle jedné hypotézy jsou tyto čáry (stopy) součástí mikrovýbuchu mnohem méně aktivního meteorického roje Alfa Ursae Majorid. Jinou možností je, že jsou součástí družice, která se při vstupu do atmosféry Země rozpadla. Diskuze o všech těchto možnostech je zde. Letos se Perseidy vydařily, jelikož byly docela aktivní a korespondovaly s tmavou oblohou, která nastává při novu.

Štítky: Perseidy, Meteors, Alpha Ursae Majorids