Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2011

Stále dál

Uznání: NASA, JPL-Caltech

Která lidmi vyrobená kosmická sonda je nejdál? Nyní je to Voyager 1, který byl vypuštěn v roce 1977 a je 17,5 miliardy kilometrů daleko od Slunce. To odpovídá 16 světelným hodinám nebo 117 astronomickým jednotkám (AU). Tento obraz ukazuje polohu Voyager 1 vzhledem k vnější sluneční soustavě (pohled shora a ze strany) spolu s dalšími vzdálenými kosmickými sondami. Další nejvzdálenější sondou je Pioneer 10 ve vzdálenosti asi 15,4 miliard kilometrů od Slunce, i když na opačné straně Sluneční soustavy než Voyager 1. Voyager 2 a Pioneer 11 jsou také daleko za dráhou Pluta 14,2 a 12,4 miliard kilometrů od Slunce. K Plutu dále míří kosmická sonda New Horizons, která je nyní 3 miliardy kilometrů od Slunce a se soustavou Pluta se setká v červenci 2015. Všechny tyto kosmické sondy využily praku, manévru s gravitační asistencí, aby mohly zvýšit svoji rychlost vnější Sluneční soustavou. Voyager 1 se ovšem pohybuje nejrychleji a od Sluneční soustavy se vzdaluje rychlostí asi 17 kilometrů za sekundu. Oba Voyagery stále pracují a míří k vnějším hranicím Sluneční soustavy, přičemž pátrají po heliopauze a začátku mezihvězdného prostoru.

Štítky: Voyager, New horizons, Pioneer