Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2011

Kometa Garradd a Messier 15

Uznání a copyright: Gregg Ruppel

Tento teleskopický kompozitní snímek zachytil 2. srpna kometu Garradd (C/2009 P1) ve stejném zorném poli, jako je i kulová hvězdokupa M15. Tato nebeská scéna by byla velkým zadostiučiněním pro významného lovce komet v 18. století Charlese Messiera. Když Messier na francouzské obloze pátral po kometách, tak si pečlivě zaznamenával polohy věcí, které byly mlhavé a vypadaly jako komety, ale vůči hvězdám v pozadí se nepohybovaly a tak zcela jistě nešlo o komety. M15 vlevo dole je 15. položkou v jeho slavném katalogu ne-komet a nyní se ví, že se jedná o hvězdokupu s více než 100 000 hvězdami asi 35 000 světelných let daleko. Kometu objevil v srpnu 2009 astronom G. J. Garradd (australská observatoř Siding Spring) a v současnosti se pohybuje souhvězdím Pegase, asi 13 světelných minut od Země. Kometa Garradd září slabě jen kolem 9. magnitudy, ale v nadcházejících měsících se má zjasnit, takže na svém vrcholu v únoru 2012 bude jen těsně pod viditelností pouhým okem.

Štítky: Kometa, M15, Garradd, C/2009p1