Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. srpen 2011

MyCn18: Planetární mlhovina Přesýpací hodiny

Uznání: R. Sahai and J. Trauger (JPL), WFPC2, HST, NASA

Centrální hvězdě v této planetární mlhovině ve tvaru přesýpacích hodin dochází časový písek. Tato krátká a nádherná závěrečná fáze života Slunci podobné hvězdy nastává poté, co se vyčerpalo nukleární palivo a její vnější vrstvy jsou odhazovány a z jejího jádra se stává chladnoucí a slábnoucí bílý trpaslík. Astronomové v roce 1995 použili Hubblův kosmický dalekohled k pořízení série snímků planetárních mlhovin, včetně té nahoře. Jemné prstence zářícího dusíku v červené, vodíku v zelené a kyslíku v modré barvě vyznačují obrysy neurčitých stěn přesýpacích hodin. Bezprecedentně ostré snímky z HST ukázaly překvapivé podrobnosti ejekčního procesu mlhoviny, které pomáhají rozlišit přetrvávající záhady složitých tvarů a symetrií planetárních mlhovin.

Štítky: Planetární mlhovina, MyCn18, Hourglass