Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2011

Tmavé sezónní pruhy na Marsu

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Co způsobuje tyto tmavé pruhy na Marsu? Nejpravděpodobnější hypotézou je tečení vody, která se ovšem rychle vypařuje. Tmavohnědé pruhy, které jsou vidět u středu snímku se objevují v marťanském jaře a létě, ale v zimních měsících mizí, aby se příští léto zase znovu objevily. Nejedná se o první známky na Marsu, které jsou interpretovány jako zjevný důkaz tekoucí vody, ale jsou první, které vykazují sezónní závislost. Obrázek nahoře byl pořízen v květnu a digitálně kombinuje několik snímků z přístroje HiRISE na družici MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Obrázek je barevně zvýrazněn a vykresluje svah uvnitř kráteru Newton v středních jižních šířkách na Marsu. Pruhy podporují důkazy, že v několika místech voda existuje pod povrchem Marsu a tak nahrávají spekulacím, že Mars mohl hostit určitý druh života závislého na vodě. Budoucí pozorování z kosmických sond na oběžné dráze kolem Marsu jako je MRO, Mars Express a Mars Odyssey, budou pokračovat ve sledování situace a buď potvrdí nebo vyvrátí vzrušující hypotézu o tekoucí vodě.

Štítky: Planetární mlhovina, MyCn18, Hourglass