Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2002

Strouhy na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Strouhy na Marsu, to by asi nebyl titul dost senzační pro dávný příběh Edgara Rice Burroughse o Rudé planetě. Ale získal by si pozornost planetární vědců dnes. Strouhy, které byly poprvé byly rozpoznány na snímcích Marsu s vysokým rozlišením pořízených sondou Mars Global Surveyor, se interpretují jako překvapivý důkaz, že marťanským povrchem tekla v geologicky nedávných dobách tekutá voda. Tekoucí vodou vznikají na Zemi podobné kanály, ale na Marsu je normálně příliš zima a atmosféra je příliš tenká, než aby se vyskytovala tekutá voda. Nicméně se předpokládá, že je možné, aby voda vyprskla z podzemních vrstev a zůstala tekutá dosti dlouho na to, aby erodovala strouhy. Alternativní vysvětlení tvrdí, že erozi způsobila směs pevného a plynného oxidu uhličitého. Tento snímek s vysokým rozlišením ze sondy Mars Global Surveyor zabírá několik kilometrů podél stěny impaktního kráteru a u vrcholu stěny kráteru ukazuje typické marťanské strouhy jak ustupují písečným dunám směrem ke dnu kráteru. U vrcholu je vidět bělavá námraza a dole jsou vidět tmavé písečné duny. Umělé obarvení vzniklo syntézou z širokoúhlých snímků.

Štítky: Mars, Voda, Carbon dioxide