Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2002

Cesta do nitra Galaxie

Uznání: MSX, IPAC, NASA

V klasickém vědeckofantastickém příběhu Julese Verna Cesta do nitra Země profesor Hardwigg a jeho společníci badatelé nacházejí mnoho zvláštních a vzrušujících divů. A jaké divy se nacházejí v nitru naší Galaxie? Astronomové už znají některé bizardní objekty, které tam jsou, jako třeba rozsáhlá mračna kosmického prachu, jasné hvězdokupy, vířící prstence plynu a dokonce superhmotná černá díra. Z našeho pohledu ve viditelném světle většinu středu Galaxie stíní vystupující prach a plyn, ale střed lze zkoumat s pomocí jiných druhů elektromagnetického záření. Tento často žádaný širokoúhlý snímek oblasti středu Galaxie v infračerveném světle vznikl na základě údajů z družice MSX (Midcourse Space Experiment). Snímek mapuje tři středně infračervená pásma, která jsou jinak lidskému zraku neviditelná, do viditelných modrých, zelených a červených barev a odhaluje tepelnou emisi prachových mračen u galaktického středu, které se záhřívají světlem hvězd. Středem tohoto snímku probíhá galaktická rovina, zatímco samotný galaktický střed je jasná skvrna přímo ve středu snímku. Zorné pole na tomto ořezaném snímku má asi 1.5x2.5 stupňů.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Jules verne