Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2002

Temná hmota, rentgenové záření a NGC 720

Uznání: D. Buote (UC Irvine) et al., CXC, NASA

Eliptickou galaxii NGC 720 obklopují kosmické mraky plynu, který vyzařuje rentgenové paprsky. Na tomto snímku ve falešných barvách z rentgenové observatoře Chandra je vidět plyn o extrémní teplotě, kolem 7 miliónů stupňů Celsia, což činí nemožným udržet mrak v blízkosti NGC 720 pouze na základě gravitace samotných viditelných hvězd této galaxie. Toto rentgenové mračno je považuje za solidní důkaz přítomnosti tmavé hmoty obklopující NGC 720. Hmoty, která není vidět,ale přesto má svůj gravitační vliv, jenž brání tomu, aby rentgenové horké plynné mračno uniklo. Pozoruhodné vidění Chandry jasně rozeznává jasné, bodové rentgenové zdroje od difuzního mračna. Astronomové mohou využít podrobného tvaru mračna k odvození distribuce tmavé hmoty v NGC 720 a dokonce budou moci testovat teorie fundamentální podstaty tmavé hmoty. V souladu s moderním chápáním je tajemná tmavá hmota, ať už je to cokoliv, nejběžnější formou hmoty ve Vesmíru. Galaxie NGC 720 se nachází ve vzdálenosti asi 80 miliónů světelných let v souhvězdí Velryby (Cetus).

Štítky: Temní hmota, Rentgenový, Ngc720