Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. srpen 2011

Nejchladnější hnědý trpaslík

Uznání: NASA, JPL-Caltech, WISE

Tento kosmický snímek pořízený družicí NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) zachycuje množství slabých hvězd a vzdálených galaxií v souhvězdí Lyry na vlnových délkách delších než je viditelné světlo. Ovšem zakroužkovaný objekt ve středu není docela hvězda. Objekt je katalogizován jako WISE 1828+2650, nachází se 40 světelných let od Slunce a v současnosti je to nejstudenější známý hnědý trpaslík. Hnědý trpaslík začíná jako hvězda gravitačním kolapsem hustého mračna plynu a prachu, ovšem nemá dostatek hmotnosti na dosažení teploty a hustoty jádra, při které by se zažehlo slučování vodíku jako stabilního zdroje energie hvězd. Místo toho selhavší hvězda chládne a většinu svého světla emituje v infračervených vlnových délkách. Je pozoruhodné, že hnědí trpaslíci mají zhruba velikost planety Jupiter. Jak chladný je hnědý trpaslík WISE 1828+2650? U hnědých trpaslíků byly naměřeny povrchové teploty až 1400°C (2600°F), ale tento hnědý trpaslík, který patří do spektrální třídy Y, má odhadovanou teplotu teplejší místnosti, méně než asi 27°C (80°F).

Štítky: Hnědý trpaslík, Infračervený, Wise