Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2011

NGC 3521: Galaxie v Bublině

Uznání a copyright: R Jay Gabany (Blackbird Obs.), Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.

Nádherná spirální galaxie NGC 3521 je vzdálená zhruba 35 miliónů světelných let v souhvězdí Lva. NGC 3521 je na pozemské obloze poměrně jasná, takže je snadno vidět i malými dalekohledy, ale amaterští astrofotografové ji často přehlížejí ve prospěch jiných spirálních galaxií ve Lvu jako jsou M66 a M65. Na tomto barvitém kosmickém portrétu ji ale není možné přehlédnout. Galaxie měří asi 50 000 světelných let a vykazuje charakteristická nepravidelná spirální ramena protkaná prachem, růžovými hvězdotvornými oblastmi a hvězdokupami mladých modrých hvězd. Je pozoruhodné, že na tomto hloubkovém snímku je NGC 3521 vidět zanořená do obřích bublinovitých obálek. Obálky jsou nejspíš slapovými troskami, proudy hvězd odtržené od satelitních galaxií, které se ve vzdálené minulosti sloučily s NGC 3521.

Štítky: Spirální galaxie, Merger, Satellite galaxy, Star stream, Ngc3521