Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2011

Galaxie Leo Triplet z VST

Uznání: ESO, INAF-VST, OmegaCAM;
Acknowledgement: OmegaCen, Astro-WISE, Kapteyn I.

Tato populární skupina je slavná jako Leo Triplet, uskupení tří velkolepých galaxií v jednom zorném poli. Tyto galaxie jsou velice oblíbené, neboť je lze ukázat i skromným dalekohledem a jednotlivě mají pojmenování NGC 3628 (nahoře), M66 (vlevo dole) a M65 (vpravo dole). Všechny tři jsou spirální galaxie. Vypadají skoro podobně, protože jejich galaktické disky jsou vůči nám pod různými úhly skloněny. NGC 3628 je vidět z boku a rovinu této galaxie protínají temné prachové pásy, zatímco disky M66 a M65 jsou skloněny natolik, aby byla vidět jejich spirální struktura. Gravitační interakce mezi galaxiemi v této skupině po sobě zanechávají výmluvné známky včetně zborcení a nafouknutého disku u NGC 3628 a roztažených spirálních ramen u M66. Krásný hloubkový pohled této oblasti pořídil nový přehlídkový dalekohled VST (VLT Survey Telescope) a na obloze zabírá asi jeden stupeň (dva úplňky). Pole v odhadované vzdálenosti tria 30 miliónů světelných let měří přes 500 tisíc světelných let.
Oprava: Na chybějící tisíce v rozměru pole upozornil Jaroslav Mikolajek.

Štítky: Spirální galaxie, Leo triplet, Interacting galaxies