Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2007

Messier 65

Uznání a copyright: Volker Wendel

M65 je velká, krásná, spirální galaxie, šedesátý pátý objekt ve slavném astronomickém katalogu, který v 18. století zkompiloval kosmický turista Charles Messier. Je také členem malebné trojice velkých spirálních galaxií známé jako Leo Triplet, asi 35 miliónů světelných let daleko. Tento ostrý pohled na M65 ukazuje tuto galaxii s těsně navinutými spirálními rameny a s prachovými pásy, které se táhnou až do jádra, kterému dominuje žluté světlo ze starší populace hvězd, do pozoruhodných podrobností. Zdá se, že M65 je ve skutečnosti z Leo Trio nejméně narušená, i když je dosti blízko, aby mohla vzájemně působit na další dvě galaxie (zde nejsou vidět). M65 je z našeho pohledu vidět téměř zboku, má asi 100 000 světelných let a velikostí se podobá naší Mléčné dráze.

Štítky: Spirální galaxie, Leo triplet, M65