Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2011

Prašná mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Máximo Ruiz

Tato mračna mezihvězdného prachu a plynu vykvetla 1300 světelných let daleko v na hvězdy úrodném poli v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Mračna se někdy nazývají mlhovinou Kosatec a jsou pečlivě katalogizovaná jako NGC 7023, Kosatec ovšem není jedinou mlhovinou, která evokuje květiny. V okolí jsou další zakrývající mračna prachu a chladného molekulárního plynu a ta mohou naznačovat spletité a fantastické tvary. Uvnitř Kosatce je žhavá mladá hvězda obklopená prachovým mlhovinným materiálem. Dominantní barvou té jasnější reflekční mlhoviny je modrá, která je charakteristická pro prachová zrnka odrážející světlo hvězdy. Centrální vlákna z kosmického prachu slabě září červenou fotoluminiscencí, jelikož některá z prachových zrn efektivně mění neviditelné ultrafialové světlo hvězdy na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že v této mlhovině mohou být složité polycyklické aromatické uhlovodíkové sloučeniny známé jako PAH (Polycyclic aromatic hydrocarbon). Toto pozoruhodné široké zorné pole zabírá v odhadované vzdálenosti mlhoviny Kosatec více než 30 světelných let.

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Ngc7023, Iris Nebula, Photoluminesence, Ere