Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2011

Skákání duhových mraků nad bouřkovými

Uznání: abrigatti, YouTube

Co se to děje nad těmi mraky? V několika minulých letech se na webu objevila videa zachycující neobvyklý a málo známý jev: rychlé světelné změny nad mraky. Po prozkoumání a zamyšlení se nyní objevila možná hypotéza. Tato hypotéza ve stručnosti říká, že bleskové výboje v bouřkových mracích mohou dočasně změnit elektrické pole nad mraky, kde nabité ledové krystalky odrážejí sluneční světlo. Nové elektrické pole rychle mění orientaci geometrických krystalů do jiných poloh, takže odrážejí sluneční světlo jinak. Jinými slovy bleskový výboj může způsobit poskakování falešného slunce (v angličtině doslova "slunečního psa"). Původní elektrické pole se brzy může vrátit zpět a tak se ledové krystaly zase vrátí do své původní orientace. Pozorovatelé oblohy, kteří mají podobná videa skákajících nebo tančících falešných sluncí by se o ně mohli podělit a přispět tak k lepšímu pochopení tohoto jevu.

Štítky: Blesk, Mračna, Sundogs, Video

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.