Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2012

Čelem k NGC 6946

Uznání: Composite Image Data - Subaru Telescope (NAOJ) and Robert Gendler; Processing - Robert Gendler

Z našeho místa v Mléčné dráze vidíme galaxii NGC 6946 zepředu. Tato velká a krásná spirální galaxie se nachází asi 10 miliónů světelných let daleko, za závojem prachu a hvězd v popředí, v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Od jádra směrem ven se barva mění ze světle žluté barvy starých hvězd v centru, k modrým mladým hvězdokupám a červeným hvězdotvorným oblastem podél volných a fragmentovaných spirálních ramen. NGC 6946 je jasná také v infračerveném světle a je bohatá na plyn a prach, a předvádí vysokou rychlost vzniku a zániku hvězd. V NGC 6946 bylo od počátku 20. století objeveno přinejmenším 9 supernov, smrtících explozí hmotných hvězd. NGC 6946 měří asi 40 000 světelných let a je též známa jako Ohňostrojová galaxie. Tento pozoruhodný portrét NGC 6946 je kompozitem, který obsahuje obrazová data z 8,2m dalekohledu Subaru na Mauna Kea.

Štítky: Supernova, Star-formation, Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on